Over de stichting

Stichting Wie Mis Jij zet zich in voor het zichtbaarder en beter bespreekbaar maken van rouw en verlies. Door middel van verschillende projecten en initiatieven, maken we inzichtelijk wat verlies betekent en wat helpend is en stimuleren we het gesprek hierover. Om veerkracht te vergroten en eenzaamheid te verkleinen.

Programma

Het programma van de stichting richt zich op zowel kinderen, jongeren als volwassenen en spreekt zowel het collectief als het individu aan. Zo veel mogelijk wordt de doelgroep zelf betrokken bij de activiteiten of zijn zij er juist actief onderdeel van. Omdat verlies zich op alle levensterreinen uit (cognitief, emotioneel, lichamelijk, sociaal, spiritueel, wereldbeeld), worden er ook verschillende vormen gebruikt voor de verschillende activiteiten. Deze zijn laagdrempelig en uitnodigend en waar mogelijk tastbaar en breed inzetbaar. Er wordt geen onderscheid gemaakt in levensovertuiging, religie of achtergrond.

Planning 2024/2025

• Allerzielen in het Vondelpark (november 2024)

• Expositie Wie Mis Jij? (november 2024)

• Filling the Gap (vanaf september 2024): studenten bedenken concepten om onderling makkelijker in contact te blijven na verlies

• How to be a good friend; jongvolwassenen/twintigers die een verlies hebben meegemaakt, geven korte tips over wat hen hielp, in hoe anderen met hen omgaan/gingen na een verlies. Expositie en bundeling van alle verhalen.

Achtergrond

Zonder iets op te kunnen lossen of te kunnen adviseren, vragen situaties van verlies om bijstanders en getuigen. Sociale steun verlicht de algemene stress gedurende de rouwperiode en vermindert rouwsymptomen. Het belang van een omgeving en een maatschappelijke attitude die niet terugdeinst voor verlieservaringen, erkenning kan bieden en toegerust is daarin ondersteunend te zijn, is groot. Op zowel een persoonlijk als meer collectief, maatschappelijk niveau. Stichting Wie Mis Jij? draagt met haar activiteiten en projecten vooral bij aan het niveau van maatschappelijke- en algemene bewustwording, handreiking en ondersteuning. Om zo een bijdrage te leveren aan mentale gezondheid en een positieve en ondersteunende gemeenschap. Op een individueel niveau streeft de stichting een preventieve werking na, door vaker en vroeger ruimte te bieden aan verlies.

Voor meer informatie; download hier 'programma & achtergrond'

Bestuur

Het bestuur van de stichting bestaat uit Machteld van Barchjansen (voorzitter), Marjan Kaddouri (bestuurslid) en Geert de Kousemaeker (penningmeester en secretaris).

Machteld van Barchjansen

Marjan Kaddouri

Bestuurslid

Geert de Kousemaeker

Secretaris & penningmeester

Jaarverslag

Het jaarverslag en financiële verantwoording volgt in 2025.

ANBI-status en donatie

Stichting Wie Mis Jij heeft een ANBI-status aangevraagd. Met donaties en subsidies financieren we de verschillende projecten van de stichting en kunnen we nieuwe projecten opstarten. Bestuursleden werken onbezoldigd. Donaties zijn van harte welkom. U kunt daarvoor contact opnemen via het emailadres van de stichting of de contactpagina.